Akulcsszókutatás az első lépés, amikor SEO-ról van szó, a keresőoptimalizálás alapja. Ha írni akarsz egy szöveget a weboldaladra, akkor úgy állsz neki, hogy tudod: az emberek mire keresnek rá. Habár ma már másként kezeljük a kulcsszavakat, mint néhány évvel korábban, azért a tartalmakat olyan keresési kifejezések köré érdemes építeni, melyek érdeklik az embereket, azaz időnként rájuk keresnek a Google-ben. (Frissítés 2019. február 12. – Kiegészítettem a kulcsszó-kannibalizmusról szóló fejezetet néhány fontos bekezdéssel)

 

Mi az a kulcsszó? És miben különbözik a keresési kifejezéstől?

Valószínűleg Te is jó párszor használod nap mint a Google keresőjét, azaz keresőkifejezéseket írsz be a szövegbeviteli mezőbe. A keresőoptimalizáláshoz tudnod kell, hogy mások mire keresnek rá az interneten, azaz milyen keresési kifejezéseket használnak.

Mi az a keresőkifejezés?

A keresőkifejezés lehet egy szó, egy név, vagy akár egy kerek egész kérdés is. Minden egyes ember kicsit máshogy gondolkodik, ezért máshogy fogalmazza meg egy keresési kifejezést, amikor egy bizonyos dolog érdekli. Tehát ugyanazt a dolgot öt különböző ember ötféle keresési kifejezéssel szeretné megtudni.


Segítségre lenne szükséged SEO-kampányodhoz? Több látogatót és vevőt szeretnél elérni egy jobb helyezéssel?


Ráadásul a keresési kifejezések tartalmazhatnak helyesírási hibákat, elírásokat, a szavakat helyettesíthetik benne számokkal, változhat a szórend, mégis elvárják, hogy a megfelelő eredményt adja a kereső.

Mi az a keresési szándék?

A keresési kifejezésekhez különböző keresési szándékok tartoznak. Tehát nem elég ismerni egy keresési kifejezést, tudni kell, hogy milyen szándék húzódik meg mögötte. (Erről később még részletesen lesz szó.)

Hiszen, ha egy kereső által megjelenített weboldal-link nem a megfelelő választ tartalmazza, akkor a felhasználó vagy rá sem kattint, vagy ha igen, azonnal visszatér a találati oldalra, és egy olyan oldalt keres, mely választ ad a kérdésére. A keresési szándék ismerete egy fontos dolog a weboldaltulajdonosok számára SEO-szempontból.

Miben különbözik a keresőkifejezés és a kulcsszó?

Míg Te – ha SEO-zol – nagy erőkkel azon vagy, hogy egy bizonyos kulcsszóra jó helyezést érj el a keresőben, addig az emberek egyszerűen beírnak egy olyan kifejezést a keresőbe, ami éppen eszükbe jut. Amiről azt gondolják, hogy a megfelelő oldalt jeleníti meg számukra. Ilyenkor nem foglalkoznak azzal, hogy mekkora verseny van egy-egy ilyen kifejezésre az oldalak között, nem próbálják meg a tökéletes kifejezést megtalálni.

Egy ideális világban a keresési kifejezés megegyezne a Te kulcsszavaddal, és az oldalad megfelelne a felhasználó keresési szándékának. De a világ nem ilyen, az emberek változatos keresőkifejezéseket használnak. Ezért tisztában kell lenni azzal, hogy a közönséged a való életben miként gondolkodik, mikor mi a szándéka a kereséssel, és ezt figyelembe véve kell megalkotni a megfelelő kulcsszót.

A keresőmotorok persze igyekeznek segíteni a felhasználókat abban, hogy a megfelelő eredménnyel járjanak a keresésnél. Ezért is tesznek javaslatokat egy keresőkifejezés beírásakor, illetve jelzik azt is, hogy mások mire kerestek rá. Ráadásul, ha úgy vélik, hogy a beírt szó nagyon hasonlít egy másik keresőkifejezésre – melyre gyakrabban szoktak rákeresni -, akkor megkérdezi, hogy nem arra akart-e rákeresni. Illetve a kereső olyan találatokat igyekszik mutatni, mely megfelel a kereső céljának.

Mi az a kulcsszó-kutatás?

Ahhoz, hogy megtaláljuk a kulcsszavaidat, kulcsszókutatást kell végezni. A kulcsszó-kutatás révén tudjuk meghatározni azokat a kifejezéseket, melyekre meg kellene jelenned a Google találati oldalain. A kulcsszókutatás segít abban, hogy megtudd, milyen keresési kifejezéseket használ a közönséged.

A valóságban nagyon gyakran előfordul, hogy a weboldaltulajdonosok és a közönségük egész más kifejezéseket használ a weboldalon megjelenő termékekre. Ilyenkor jelentős különbség van a keresési kifejezés és a kulcsszó között. Emiatt a weboldal nem képes elérni a célközönségét. Márpedig azokra a szavakra, melyet nem használ a közönséged, nem célszerű SEO-kampányt építeni.

Egy jó kulcsszókutatás biztosítja azt, hogy a weboldalon ugyanazok a kifejezések jelenjenek meg, mint amiről a termékkel kapcsolatban a közönség is beszél. Még ha ez nem is feltétlenül nyeri el a weboldaltulajdonos tetszését, mert ő egy kicsit másként látja a tevékenysége lényegét.

Ha még a keresési szándékot is sikerül megérteni, akkor az is kiderül, hogy melyek azok a kérdések, melyeket a célközönség általában megfogalmaz a termékkel kapcsolatban. Ez pedig azért fontos, mert ezekre a kérdésekre adhat választ a weboldal jó minőségű tartalmak formájában. Ha pedig nem az a szándék, ami a weboldal számára releváns, akkor nem optimalizál az adott kifejezésre.

Fontos még, hogy a kulcsszavak nem egyetlen szóból álló kifejezések, hiszen gyakran hosszú kifejezésekről van szó. Itt érdemes megemlíteni a long tail kulcsszavak kérdését (melyekről később még bővebben is szó lesz). Ezek speciálisabb, és ezért ritkábban használt kifejezések. Ez nem egyenlő azzal, hogy hosszú, azaz többszavas keresési kifejezésről van szó, de a gyakorlatban általában hosszúak a long tail kulcsszavak. Mivel ritkábban keresnek rájuk az emberek, így kisebb a verseny, és könnyebb jó helyezést szerezni ezekre.

Hogyan alakítjuk ki kulcsszó-stratégiát?

A kulcsszó-stratégia kialakítását nagyon egyszerűen, egy négylépéses folyamatként is fel lehet vázolni. A munka azzal kezdődik, hogy meghatározod – konkrétan leírod -, hogy mi a célkitűzése a cégednek, hogyan határozza meg a küldetésnyilatkozatát. Ezután leírod, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyekre megtalálható szeretnél lenni, és ezek miként kapcsolódnak a közönséged által használt kifejezésekhez. Végül jön az a lépés, amikor minden megfelelőnek bizonyuló kulcsszóra létrehozol egy oldalt a weboldaladon. De lássuk a részleteket!

Mi a küldetésed?

Mielőtt bármilyen kulcsszó-gyűjtésbe belefognánk, át kell gondolni a küldetésed, a céljaid. Olyan kérdésekre kell választ adnod, mint a “ki vagyok?”, “miről szól a weboldalam?”, “mi teszi megkülönböztethetővé?”, és “milyen ígéreteket akarok tenni a weboldalamon?”.

Nagyon sokan nem tudnak kapásból válaszolni ezekre a kérdésekre. Ezért rá kell szánni az időt, hogy megfogalmazd a küldetésnyilatkozatod, a céljaid, mégpedig olyan részletesen, amennyire csak tudod. Ha megvagy a válaszokkal, akkor ezzel meg is tetted az első lépést a kulcsszó-stratégia kialakításában.

Kulcsszó-lista elkészítése

A második lépés a kulcsszó-kutatás során a kulcsszó-lista elkészítése. Mivel már megvannak az alapok, ezek segítségével próbálunk meg betekinteni az ügyfeleid fejébe. Mire keresnek rá az ügyfelek a Te kulcsszavaiddal kapcsolatban? Milyen kulcskifejezéseket használnak, amikor olyan termékekre vagy szolgáltatásokra vadásznak, mint amilyen a Tied is?

A helyzetet bonyolítja, hogy Neked egy piaci rést kell találnod, valamint figyelembe kell venned, hogy mi az, ami megkülönböztet a többiektől. Tehát miben kínálsz mást, többet, mint a konkurencia. Elsősorban az ezekhez kapcsolódó kifejezések azok, melyekre érdemes optimalizálni, mert az kisebb költséggel, és nagyobb sikerrel kecsegtet.

A lista összeállításához persze használhatunk különféle eszközöket. Az egyik alapvető eszköz maga kereső a kapcsolódó kifejezésekkel, a Google Ads kulcsszókeresője vagy a Google Trends. Ezen kívül pedig létezik számtalan webes szoftver, melyekkel kulcsszavakat lehet találni. Az ismerteken túl akadnak közöttük egész érdekes megoldások, például a Spyfu, mellyel kifejezetten a versenytársak kulcsszavait vizsgálhatjuk. De hamarosan rátérünk, milyen kulcsszavak közül válogathatsz, és hogyan gyűjtheted be őket.

A keresési szándék meghatározása

A SEO stratégiák mostanában egyre inkább arra épülnek, hogy a weboldalak válaszoljanak a célközönség által megfogalmazott kérdésekre. Amikor valaki összesűríti egy kulcsszóban azt, amit a Google keresőjétől szeretne megtudni, akkor sokszor van a fejében egy kérdés, amire választ keres. Ezekre a kérdésekre pedig adható egy válasz a weboldaladon.

Persze a szándéka lehet az is, hogy egy bizonyos weboldalt megtaláljon, vagy pedig vásárolna valamit. Ezért is szoktunk megkülönböztetni többféle keresési szándékot:

  • Információs szándék – amikor egy adott témáról szeretne többet megtudni a felhasználó.
  • Navigációs szándék – amikor egy meghatározott weboldalt keres a kereső segítésével.
  • Kereskedelmi szándék – amikor valamit venne a felhasználó, és előtte rákeres a weben. Ilyenkor még nem tiszták a szándéka, csak tapogatózik.
  • Vásárlási szándék – amikor az előzetes tájékozódás után már készen áll a vásárlásra.

Tudnod kell, hogy a közönséged milyen szándékkal érkezik a weboldaladra, és próbáld meg kiszolgálni az igényeiket. Illetve, ha egy keresési kifejezéshez kapcsolódó szándék számodra nem releváns, akkor nem kell rá optimalizálni.

Jöhet az oldalak szövegének elkészítése!

Ezután kerül sor a weboldalak tartalmának elkészítésére a kulcsszavakkal és a keresési szándékkal összhangban. Régebben minden egyes fontos kulcsszóra készült egy külön oldal, ahol rettenetes mennyiségben megjelent az adott kulcsszó. Ez a technika ma már nem működik, mert a Google algoritmusai ennél sokkal fejlettebbek. Próbálják meghatározni a keresési szándékot, és ez alapján személyre szabni a találatokat.  Az a weboldaltulajdonos, aki a legjobb választ adja a felmerülő kérdésekre, a legjobb helyezést éri el.

Létre kell tehát hozni egy jól felépített oldalstruktúrát a kulcsszavakra építve, majd ez alapján elkezdeni a tartalomkészítést. Lesznek közöttük fontosabb kulcsszavak, melyek alá további kapcsolódó kulcsszavak kerülnek a maguk aloldalaival, melyek támogatják ezeket. Ezek egyre inkább a long tail kategóriába tartoznak. A lényeg itt a megfelelő hierarchia kialakítása, hiszen ez a Google-nek is segít az oldalad megértésében. Nem kell azonban egyszerre minden kulcsszóra remek tartalommal előállni, mert ez egy folyamatos munka.

Hogyan határozd meg a keresési szándékot?

Már többször említettem a felhasználói szándékot, mint lényeges tényezőt a kulcsszavak meghatározásánál. A kulcsszó-kutatás során ugyanis nem csak azt kell figyelembe venni, hogy egy keresési kifejezésnek mekkora a forgalma, milyen nagy a verseny rá, hanem azt is, hogy milyen felhasználói szándék húzódik meg mögötte.

Tehát, ha pusztán az adatokat tekinted, akkor sok kulcsszó tökéletesnek látszik arra, hogy optimalizálj rájuk egy-egy oldalt. Ugyanakkor, ha jobban megvizsgálod ezeket a kulcsszavakat, akkor kiderül, hogy a legtöbbjükhöz kapcsolódó felhasználói szándék nem igazán kapcsolódik a Te céljaidhoz. Ez pedig azt jelenti, hogy nem éri meg pénzt és időt áldozni rá, mert nem is fog bevételt hozni.

Lehet, hogy erre azt mondod, hogy számodra minden forgalom jó, még az is, ami nem hoz konverziót. Azonban gondolj arra, hogy a Google a találati oldalt is szándék alapján igyekszik összeállítani. Vagyis megpróbálja kitalálni, hogy tőled azt kapják-e az emberek, amit várnak. Így egyáltalán nem biztos, hogy egy forgalmas kulcsszó esetében Te is részesedsz ebből a forgalomból. De ha igen, akkor sem nyersz konverziókat, ami által megtérülne a befektetésed az optimalizálásba.

Fontos tehát a szándék meghatározása. De sajnos a mindenki által használt Google kulcsszótervező vagy egyéb eszközök sem árulják el neked, hogy milyen szándék lapul egy-egy kifejezés mögött, számodra megfelelő-e. Ugyanakkor persze sok információt ki lehet nyerni egy-egy Google-keresésből, ami segíthet a szándék meghatározásában. Hiszen mint az előbb is említettem: a Google bizony igyekszik figyelembe venni a felhasználói szándékot a keresésnél.

Hogyan?

Tehát ahelyett, hogy pusztán a forgalmi adatok alapján válogatnánk a lehetséges kulcsszavak közül, és remélnénk, hogy forgalmat és konverziót is eredményeznek, miért ne használnánk ki a Google algoritmusait a keresési kifejezések mögötti szándék meghatározására?

Ehhez mindössze annyit kell tenni, hogy inkognitó módban rá kell keresni a kiválasztott kulcsszóra, és megvizsgálni a találatokat abból a szempontból, hogy milyen felhasználói szándékot sejt egy-egy keresés mögött a Google.

Az előbbi fejezetben már említettem a négy keresési szándékot: információs, navigációs, kereskedelmi és vásárlási szándék. A kulcsszólistát tehát ki kell egészíteni minden egyes kulcsszó esetében a felhasználói szándékkal és annak pénzügyi értékével (alacsony, közepes, magas). Ezután pedig eldönteni, hogy vajon a szándékot is figyelembe véve megéri-e számodra az adott kulcsszóra optimalizálni, lesz-e belőle bevételed.

Természetesen a felhasználói szándék nem lesz mindig 100 százalékosan tiszta, és könnyű egy kulcsszót vásárlási szándékúnak minősíteni, miközben lehet, hogy nagyobb részt inkább információs szándék húzódik meg mögötte. Tényleg gondosan meg kell tehát nézni egy-egy Google-keresésre a megjelenő találati oldalakat. És a Google-ben jobban megbízhatsz, mint a saját elképzeléseidben, bár nyilván messze nem 100 százalékos ez sem.

Milyen kulcsszavak közül válogathatsz még?

Ha összeállítottad a korábban elmondottak alapján a kulcsszólistád, akkor itt ne állj meg, akadnak még lehetőségek!

Korreláló kulcsszavak

Amikor olyan embereket akarsz elérni, akik még nem állnak készen a vásárlásra, akkor őket az úgynevezett korreláló kulcsszavakkal tudod elérni. Ezek azok a kifejezések, melyekre az emberek a vásárlás előtti időszakban rákeresnek. Ha ezekre is alkotsz tartalmakat, akkor máris közelebb kerültél a potenciális vásárlóidhoz.

A korreláló kulcsszavak megkeresésére a Google alkotott egy könnyen használható eszközt.